Akronymen SEO kommer ifrån vad man kallar ’Search Engine Optimization’, eller sökmotoroptimering som det kallas på svenska. En sökmotor är en hemsida på nätet som tillhandahåller tjänsten att kunna söka på olika nyckelord och fraser på nätet. Den absolut mest kända är Googles sökmotor.
När en sökning på ett ord eller en fras görs på en sökmotor matchar den orden med relevanta hemsidor utifrån sökningen. Det resultat som hamnar högst upp är det som bedöms mest relevant. Detta sker i enlighet med den algoritm som sökmotorn är försedd med. Att sökmotoroptimera sin hemsida innebär att man ger den de bästa förutsättningarna för att hamna så högt upp som möjligt bland sökresultaten.
Hur sökmotoroptimerar man sin hemsida?
Att sökmotoroptimera sin hemsida kan vara väldigt komplext. Det innehåller också flera olika delar, bland annat innehållet på hemsidan. Här handlar det om att använda rätt ord och fraser för att matcha de sökningar som görs på ämnet. Nyckelorden bör dessutom fokuseras på nyckelområden av hemsidan, som i metatitlar, metabeskrivningar och rubriker.
En annan del av SEO är vad som sker utanför den egna hemsidan. Det handlar då främst om när hemsidan har blivit nämnd och länkad till ifrån andra hemsidor. Det visar då att den är värdefull och relevant. Här har också kvaliteten på hemsidan som publicerar länken betydelse. Är den förtroendeingivande, välkänd och relevant? Ämnet vari länken dyker upp bör också vara relevant för den egna hemsidan, samt texten som länken är förankrad till. Ju fler länkar, från olika källor, desto bättre. Sociala medier kan också stärka hemsidans SEO.
Det är också viktigt att hemsidan fungerar bra, är relativt snabb, och kan anpassa sig efter vilken enhet som används, som exempelvis en mobiltelefon. Den bör också vara väl strukturerad, samt ha bra säkerhet, för att användare ska få en bra.
Verktyg för SEO
För att kunna skapa bra SEO behövs verktyg. Bland annat bör man få insikt i vilka ord, fraser och frågor användare brukar söka på. Känner man sin målgrupp har man förmodligen hyfsad koll på detta, men för att vara säker finns verktyg som visar frekvent använda nyckelord. En del av dessa kostar pengar, men erbjuder ofta en liten del gratis.
För länkbyggande finns också verktyg som gör det smidigt att hitta potentiella möjligheter för att kontakta prospekt som kan länka till dig. Det går också att kontakta aktörer i sociala medier för eventuella benämningar och länkningar. När det gäller hemsidans prestanda och struktur finns verktyg som kryper igenom hemsidan och hittar eventuella förbättringsområden.
Om du behöver en pålitlig leverantör för din SEO i Sverige, behöver du inte leta länge. Miss Hosting hjälper dig. För frågor och information, kontakta oss på 08-52 52 73 00 eller [email protected] när som helst.