Varje affärssystem som säljer produkter och tjänster över internet är en form av e-handel. Denna moderna handelsmetod har aktivt utvecklats under de senaste 20-25 åren, men den blev verkligen väldigt populär under de senaste åren, särskilt efter att världen ställdes inför utmaningen med Covid-19-pandemin. Under 2020, på mycket kort tid, var människor runt om i världen tvungna att ändra många av sina vanor - hur de arbetar, studerar och såväl som sättet att bedriva kommersiella relationer.
Hittills har det aldrig funnits en bättre tid för att starta din e-handelssatsning än vad det är nu. För detta ändamål finns det dock flera ledande tips som du måste följa, till exempel att välja ett anständigt webbhotell och ett toppdomännamn, för att inte missa chansen att starta din nya affärssatsning i ett bevisat framgångsrikt sätt. I den här bloggartikeln ska vi försöka förklara för dig vilka de är. Vi hoppas att du tycker om det och tycker att det är användbart.
Tips #1: Hitta din bästa möjliga nisch för din e-handelsverksamhet
Det första steget du behöver tänka på är att välja de varor eller tjänster som du ska börja erbjuda och sälja. Undersök noggrant vad människor letar efter i regionen du vill rikta in dig på, fundera på hur du kan vara konkurrenskraftig, välj en specifik målgrupp (efter kön, ålder eller andra egenskaper) och sätt upp specifika mål.
Detta är den viktigaste och mest utmanande delen av att sätta upp ditt e-handelsinitiativ. Detta är anledningen till att du bör vara tillräckligt uppmärksam på det. Att välja rätt marknadsföringsnisch kan ta lång tid: veckor, månader och ibland till och med ett år. Ge dig själv så mycket tid du behöver för att göra rätt val.
Och sist men inte minst, glöm inte att den nisch du kommer att välja, förutom att vara lönsam, också borde vara intressant för dig. Först då kommer du vilja hantera och underhålla detta affärsinitiativ. Nöjet med affärer är också en viktig fördel, även om den ofta underskattas.
Tips #2: Hitta lönsamma leverantörer för att få och leverera produkterna
När du väl har bestämt dig för vilken nisch du kommer att utveckla din online-verksamhet i måste du tänka noga på två andra viktiga saker: var du ska köpa produkterna (om du kommer att erbjuda tjänster, vem är det då som kommer att göra dem), var du kommer att lagra dem och hur du kommer att skicka varorna till dina kunder.
Många unga entreprenörer vänder sig till den så kallade affiliate-marknadsföringen, där de faktiskt säljer vidare produkter och tjänster mot provision. Eftersom de andra parter tar hand om den svåraste delen, kan de avsevärt underlätta processen att skaffa och skicka produkten och tjänsterna till försäljning, och de kan främst fokusera på underhållet av e-handelswebbplatsen och väl fungerande marknadsföringsmetoder.
Tips #3: Skapa en bra marknadsföringsstrategi och sätt en specifik budget
Marknadsföring av alla företag är en av de viktigaste faktorerna för dess smidiga graderingsprocess. Därför är det väldigt viktigt att förlita sig på alla välkända marknadsföringsmetoder inom e-handel. Här är några exempel:
- Ett varumärke som är lätta att komma ihåg
- Ett toppdomännamn
- En enkel och fräsch loggotyp
- Användning av toppnyckelord i texterna
- En smart kombination av vissa färgskalor (till exempel vitt, blått och rött anses vara en bra kombination ur marknadsföringssynpunkt)
- Inrikta dig på rätt målgrupp,
- Använda rätt marknadsföring
En bra marknadsföringsstrategi är utan tvekan nyckeln till framgången för alla moderna företag. Var därför tillräckligt uppmärksam på detta steg för att uppnå maximal framgång. Men glöm inte heller att bestämma en specifik budget att passa in i när du startar ditt affärsinitiativ. Om du bestämmer gränserna för din budget i förväg, blir det mycket lättare för dig att få en uppfattning om omfattningen som du har råd med i varje steg i att bygga upp företaget.
Tips #4: Välj en anständig hostingleverantör för din e-handelswebbplats
Att välja en anständig hostingleverantör underskattas ofta, men i praktiken är det en mycket viktig faktor för framgången för vilken webbplats som helst. Om din flashiga e-handelssajt inte laddar bra eller inte tillåter tillräckligt med trafik för ditt företagsbehov, kan det säkert leda inte bara till en minskning av SEO-rankningen av din e-handelssajt utan också till en minskning av din försäljning. Enligt Google statistics, även om sajtens laddning försenas med bara 3 sekunder, är det stor sannolikhet att besökaren kommer att lämna webbplatsen innan den har laddats helt. Och detta kan utan tvekan leda till allvarliga ekonomiska förluster för dig.
Vi skulle råda dig att välja en hostingleverantör som erbjuder kvalitativa tjänster till rimliga priser (varken för dyrt eller för gratis), ger bra kundsupport 24 timmar om dygnet och 7 dagar i veckan och är väl betygsatt på riktiga kundrecensioner plattformar som Trustpilot.
MissHosting, till exempel, är känt för sina snabbladdningsmöjligheter, underhåll 24/7 och förmånliga priser för alla sina hostingprodukter och tjänster. Företagets huvudkontor finns i Stockholm, Sverige, men de har även kontor i Kanada, USA, Storbritannien, Spanien, Bulgarien, Mexiko och Indien. Deras tjänster och anständiga kostnader är mycket övertygande, och det är därför vi verkligen rekommenderar att du kollar deras erbjudande innan du köper något webbhotellpaket för din e-handelsverksamhet. Dessutom har de ett riktigt bra betyg på Trustpilot, vilket bevisar deras kunders övergripande nöjdhet.
Tips #5: Skapa en snygg webbplats för ditt företagsinitiativ online
För vilken nätbutik som helst är det extra viktigt att den är välorganiserad, att den ser bra ut och att alla steg till köpet flyter på tydligt och smidigt.
Idag, mer än någonsin, har vi möjlighet att skapa vår webbutik enkelt och bekvämt, utan behov av kunskap i något komplext kodspråk. Detta kan göras med ett av de fantastiska innehållshanteringssystemen, till exempel WordPress. Du behöver bara välja ett lämpligt tema för din webbutik och börja göra din webbplats, vilket inte tar dig mer än några timmar. Miss Hosting, till exempel, erbjuder en fantastisk WordPress hosting abonnemang som är speciellt anpassad för WordPress-baserade webbplatser.
Avslutningsvis
Det är viktigt att överväga några viktiga saker innan du väljer en webbhotellsleverantör för din e-handelsverksamhet, såsom din framtida trafik och de resurser du behöver. Du måste också tänka på vissa egenskaper hos den potentiella leverantören, såsom nivån på kundsupport och dess rykte (som nu för tiden enkelt kan kontrolleras på en riktig kundrecensionssida, till exempel Trustpilot). Att välja fel webbhotell kan tyvärr påverka ditt online initiativ ganska hårt. Skadan kan bli ännu större när det kommer till ditt företag eftersom materiella förluster är oundvikliga med fel värd.
Genom att redan känna till ovanstående nyckeltips har du utan tvekan redan en mycket bättre chans att skapa en framgångsrik e-handelswebbplats. Naturligtvis är handelssinne och tur de viktigaste faktorerna i en sådan satsning. Men när vi gör det vi behöver för att göra på rätt sätt, är våra chanser att lyckas alltid bättre, oavsett vad det är för företag.