Att köpa hosting: 12 tips för nybörjare
Har du tagit beslutet att skapa en webbplats för ditt fysiska eller e-handelsföretag? Iså fall har du kommit rätt. I den här artikeln tänkte vi beskriva vanliga fallgropar och saker som är viktigt att fundera över innan du fattar ett beslut. Varje hemsida behöver hosting, och det finns väldigt många alternativ. Det finns flera typer av CMS-system, ett av de mest kända är WordPress. Det är väldigt enkelt att installera WordPress och du kan direkt välja mellan olika teman. I den här bloggen kommer vi att förklara för dig vad dessa termer betyder och hur du beställer ett webbhotell. Så vi kan hjälpa dig att bestämma vad du verkligen behöver och spara pengar på saker du inte behöver.
Tips #1: Fundera över hur mycket trafik du kommer ha
När du köper ditt första eller ett nytt webbhotell hyr du faktiskt fysisk plats på en server för att skydda alla filer och data på din webbplats. Din webbhotellsleverantör är ansvarig för underhållet av servern på ett effektivt och säkert sätt, medan du endast behöver ta ansvarar för din webbplats, dess innehåll och utseende,
Innan du gör köper ett webbhotell är det bra att fundera över dina behov. Ett utav de viktigaste frågorna som du behöver ställa dig själv är hur mycket trafik du förväntar dig – om det är mycket eller lite kommmer göra stor skillnad för din webbplats och dess snabbhet. Du kan välja mellan delad hosting, dedikerad server och VPS.
Tips #2: Om du inte är live med din webbplats än är delad hosting eller webbhotell ditt bästa alternativ
Delad hosting är en utav de mest prisvärda alternativen, och det är perfekt för både nybörjare och om du är mer rutinerad med att driva en hemsida. Fördelen med en delad lösning när du är nybörjare är att det kan vara svårt att uppskatta hur mycket trafik du kommer ha.
När du har delad hosting betalar du ganska lite per månad, eftersom du delar server med andra webbplatser. Detta innebär att en del av det ni betalar går till underhållskostnaderna varje månad. Det innebär också att om en eller flera hemsidor har väldigt mycket trafik så kan det påverka de andra hemsidorna på servern och de kan bli långsammare.
Tip #3: En VPS är bättre än dedikerad server för hemsidor som ökar mycket i trafik
En ”dedikerad” hosting-lösning är en egen fysisk server för din webbplats. Dock är det lite dyrare och du ansvarar själv för underhållet av din server. Det kan låta som ett dåligt alternativ, men fördelen är att du är ensam på din server och att du kan ta emot hur mycket trafik du vill, utan att det påverkar din webbplats nämnvärt.
VPS-hosting är en annan ganska populär lösning som också låter dig ta emot så mycket trafik som du vill, precis som dedikerade servrar också gör, men till ett mycket billigare pris. VPS är en egen server, som är placerad på en stor fysisk servermaskin. Det betyder att en VPS kan betraktas som en mindre server på en större server. Genom att beställa en VPS som hostinglösning kan du njuta av ditt eget serverutrymme och du kan låta din leverantör stå för underhållet.
Tip #4: Att köpa ett domännamn
När du har valt vilket hostingalternativ som passar dig är det dags att säkra din domän. Domänen är namnet på dinn hemsida och det du och dina besökare skriver in i browser för att nå din hemsida.
De flesta webbplats-ägare köper sin domän samtidigt som de köper sin hosting-lösning. Men du kan också säkra en domän långt innan du köper ditt hosting-paket. Om du har det perfekta namnet för din hemsida eller företag kan det vara en god idé att investera I domänen redan innan du är redo att faktiskt bygga din hemsida. Genom att göra det kan du vara säker på att ingen annan lyckas köpa din domän innan dig.
Det gör ingen skillnad för din sajt när i tiden, eller från vem du har köpt din domän. Det behöver inte vara samma föratag som du köper din hosting-lösning ifrån.
Tip #5: Kom ihåg att du måste förnya ditt domännamn
Man kan faktiskt inte köpa en domän för alltid. Även om man I folkmun säger “köpa domännamn” så är det faktiskt närmare sanningen om vi skulle kalla det hyra domän. Det vanligast är att man betalar en domän årsvis, och om du inte fortsätter betala har någon annan rätt att köpa just ditt domännamn.
Därför kan det vara avgörande för ett företag att aldrig misslyckas med förnyelsen av sin domän. Om du har glömt att förnya din domän behöver du inte få panik direkt. Om det inte är allt för lång tid sedan din domän löpte ut kan du oftast få tillbaka eller behålla ditt domännamn.
Nästan alltid försöker din hosting-leverantör att hålla på din domän I ett par veckor för att ge dig tid att köpa din domän på nytt om du vill det. Detta gör dom helt enkelt för att vara schysta och för att dom vet att det kan vara förödande att bli av med sin domän.
Många leverantörer brukar dessutom påminna frekvent innan din domän löper ut för att se till att du inte missar att förnya. Men om du vill vara på den säkra sidan kan det vara en god idé att höra av dig till kundtjänst och fråga om dom brukar skicka ut påminnelser innan eller inte. Det kan vara avgörande när man har manga saker att ha koll på I vardagen.
Tip #6: Välj rätt hostingpaket
Webbhotellsleverantörer erbjuder vanligtvis flera webbhotellplaner och paket. Du bör välja det paket och den plan som bäst passar dina behov. Vanligtvis är priset för en plan och ett paket relaterat till trafik- och minnesgränserna var och en av dem tillåter. En sida med lite innehåll kommer att behöva mycket billigare trafik än en webbsida för ett stort, internationell välkänt företag.
Principen som vi rekommenderar dig är följande: betala bara för det du behöver för tillfället. Om dina behov ökar med tiden, oavsett om du behöver mer trafik eller mer minnesutrymme, kan du alltid uppgradera din plan. Det är väldigt enkelt att uppgradera, och oftast innebär det knappt nertid för din sajt. Hör av dig till din leverantör så kan dom berätta mer om hur det går till.
Tips #7: Glöm inte tänka på andra hjälpprodukter
Förutom att tillhandahålla webbhotellservrar erbjuder webbhotellsleverantörer även andra tjänster som att sälja domännamn och olika produkter och försäkringar som kan skydda din hemsida. Det kan också finnas VPN eller SEO verktyg som hjälper dig ranka högre på Google och få mer trafik till din hemsida.
När du väljer ett webbhotell, kontrollera alltid alla ytterligare funktioner som kan användas direkt eller läggas till senare om det behövs. Och betrakta allt du tror kan dyka upp i framtiden som en nödvändighet. Det är alltid fördelaktigt att välja en leverantör med många olika typer av produkter som kan hjälpa dig. Framför allt om du är nybörjare och inte har jättestora team med anställda som kan hjälpa dig med marknadsföring, SEO, cybersäkerhet eller annat.
Tips #8: Välj en hostingleverantör med proaktiv attityd
Det kan låta lite märkligt, men det är extremt viktigt att välja en leverantör som limmar med dina värderingar. Om du förväntar dig framåtlutande tekniska lösningar och en leverantör som tar steg för att utvecklas och kunna erbjuda en modern tjänst med högteknisk svanshållning, är det också viktigt att välja en sådan leverantör. Det finns otaliga leverantörer på marknaden som inte bryr sig om att hänga med när tekniken utvecklas och detta straffar dig som kund.
Det är också viktigt att välja ett företag som du litar på kommer ta hand om din server. Det är viktigt att göra mycket research. Kolla vad de har I betyg på trustpilot, om de har nöjda kunder och läs på om företaget I fråga.
Många serverproblem kan skada åtkomsten till din hemsida och dess innehåll vilket kan orsaka stora problem för dig.
Tips #9: Utvärdera hur mycket lagringsutrymme du får i ditt paket
De flesta hemsidor behöver inte jättemycket minne. Men som vi har nämnt innan I den här artikeln beror det mycket på vad och hur du ska använda din hemsida till.
När du gör research kan du hitta företag som erbjuder allt ifrån 50 till 30000 Mb. För de flesta nybörjare räcker 100 megabytes ganska långt. Om du tror att du klarar dig på ett lägre lagringsutrymme kan du köpa en billigare plan och helt enkelt uppgradera eller köpa till mer utrymme när du behöver.
Tips #10: Kolla hur många epostadresser du kan lägga till
Att ha en epost på sin egen domän ger ett mycket proffsigt intryck. Det är inte helt ovanligt att använda en gratis-email domän när man är småföretagare, men visst ser det mycket proffsigare ut när du kan ha en egen domän med ditt företagsnamn? Det är inte speciellt svårt att få till. Om du har anställda eller vill ha flera mejladresser som du själv hanterar, till exempel info@dittföretag.se eller kundtjänst@dittföretag.se så är det bra att undersöka hur många som ingår i ditt paket innan du köper.
I många hemside-paket ingår det mellan 1 och 10 mejladresser. Det betyder att du kan sätta upp så många mejladresser på din domän. Det räcker ganska långt för de flesta små företag. Men det finns givetvis lösningar där du kan ha många fler emailadresser. Du kan givetvis använda vilken mjukvara du vill för att ta emot och skicka Epost, till exempel outlook, gmail eller något annat.
Tips #11: Se upp för dolda fällor
Tyvärr är det så, precis som med många andra tjänster, att vissa företag har dåligt rykte och som bara är ute efter att tjäna pengar. Välj en leverantör som vill se dig växa och som vill hjälpa dig. Det finns många leverantörer som är missvisande, som ger dubbla budskap och som har dålig teknik I bakgrunden av din tjänst. Här är en lista över saker du bör se upp med:
- Domänägarskap: I stället för att skriva att du är ägare av en domän, kan vissa hostingföretag skriva sig själva som ägare. Detta är helt fel, och du som betalar för domänen äger den så länge du fortsätter betala. Det kan uppstå ett litet gisslandrama av domänen om det vill sig riktigt illa. Därför är det viktigt att vara den rättmätiga ägaren av sin domän.
- Ompekningsavgifter för domäner: Majoriteten av alla företag låter sina kunder flytta sin domän utan kostnad. Men vissa företag later dig inte flytta din domän vart du vill. Dessa företag ska du absolut undvika!
- Uppsättningskostnad/ installationskostnad: I regel är detta saker som ska vara gratis, och så är det hos många företag. Det ska inte förväxlas med när du behöver betala en tekniker för att få hjälp med en tjänst. Läs igenom allmänna villkor för att inte bli lurad på startavgifter för mindre lösningar eller där det I regel är gratis.
Tips #12: Kundtjänst dygnet runt
Till sist, en utav de absolut viktigaste sakerna för egenföretagare och alla som driver en hemsida är att välja en leverantör som har en kundtjänst som går att nå dygnet runt. Du vet aldrig när olyckan är framme, du själv kanske sitter sent en kväll och råkar radera någonting och behöver hjälp med din back up? Eller ligger din sajt nere utan att du vet varför? Detta är saker som kan inträffa när som helst på dygnet, och därför är det också viktigt att kunna nå kundtjänsten när som helst. Fundera också över hur du vill ha hjälp, alla företag erbjuder inte alla kanaler av kundtjänst. Men det är inte alltid du kan sitta i en telefonkö, och email kan kännas för långsamt. Att välja ett företag med chatt är du garanterad snabb hjälp och du vet inom hur lång tid du kommer få återkoppling.
Sammanfattning
Att driva en hemsida ska vara både kul och utmanande på ett positivt sätt. Du kommer lära dig massor memd saker och det är viktigt att göra bra val från början. Välj en leverantör som du vet kommer hjälpa dig att växa och som kan stötta dig när du har frågor eller funderingar. Om du fortfarande inte vet vilken hostingplan du ska välja kan du alltid höra av dig till kundtjänsten och be om råd, dom har ofta mycket bra koll och kan hjälpa att guida dig till rätt beslut.
Vi kan också föreslå att du kikar på de olika hosting paketen by Misshosting.se. Vi kan garantera att vi inte har några dolda avgifter eller villkor. Lycka till!