Domännamnet är en viktig del av din identitet online. Just därför har det stor betydelse vad du väljer för namn. Men vad ska du egentligen tänka på när du gör ditt val? Låt oss titta närmare på några av de viktigaste sakerna.
Håll det enkelt och tydligt
Det allra viktigaste är att människor ska ha lätt att komma ihåg ditt domännamn. Därför är det bra att hålla det enkelt. Har du ett företag så försök hitta ett domännamn som motsvarar företagets namn, är det en personlig sida kanske ditt eget namn kan fungera. Ju mer komplicerat det blir desto mindre är chansen att människor hittar till din sida. Att hålla det enkelt är svårare än det kan låta, eftersom många namn redan är upptagna, men tänk på det som ett ideal.
Välj en logisk kombination
Eftersom många domännamn är upptagna kan du behöva kombinera flera ord för att få till ett namn. Försök då att hålla dig till ord som lätt går att associera till varandra. Till exempel kan katterochhundar vara lättare att minnas än en mer oväntad kombination som hundarochbilar. Att sticka ut och ha ett annorlunda namn kan å andra sidan vara just det som gör att människor lägger ditt domännamn på minnet. Men då måste det vara unikt och smart på rätt sätt, kanske innehålla en twist eller ett inbyggt skämt som gör att det fastnar. Det är mycket svårare att hitta på ett sånt namn som faktiskt fungerar än att utgå från logik och enkelhet. Risken finns att det blir obegripligt för de allra flesta – även för dem som vill komma ihåg adressen så de kan besöka sidan.
Vad handlar din verksamhet om?
Ett alternativ till att använda namnet på ditt företag eller ditt eget namn som något att utgå från är att starta med kärnan i din verksamhet. Går det du sysslar med att sammanfatta i ett enda ord? Säljer du hundmat? Är du elektriker? Kör du buss? Att använda det centrala ordet i domännamnet är ett sätt att använda SEO redan där. Dessutom gör det att det kan bli lättare att komma ihåg. Kanske går det att kombinera ditt företags namn och ett centralt ord som visar vad du sysslar med? Eller det du sysslar med och namnet på den ort där företaget har sin bas? Försök att hela tiden utgå från vad som känns logiskt, tydligt och enkelt. Det ska vara lätt att stava, lätt att komma ihåg och lätt att hitta tillbaka till. Är det någon som ser domännamnet utan att ha hört talas om dig eller företaget innan är det bra om de får lust att klicka på det, vilket de kan få om det framgår vad det är för typ av verksamhet.
Köp även närliggande domännamn
Har du ett stort företag eller en seriös verksamhet kan det vara en bra idé att köpa upp närliggande domännamn också. Till exempel kan det vara bra om dina kunder hamnar hos dig även om de råkar stava fel, om de skriver .com istället för .se eller liknande. Äger du fler toppdomäner kan du räkna med att fler hittar till just dig.
Registrera ditt domännamn så snabbt som möjligt
Går du och funderar på ett namn som du kommit på och som du gillar ska du inte vänta med att registrera det. Risken finns att någon annan hinner före och då måste du börja om från början igen. Letar du efter en pålitlig leverantör av webbhotell och VPN i Sverige som kan registrera ditt domännamn? Då behöver du inte leta längre. Du kan räkna med att Miss Hosting kan hjälpa dig. Ring 08- 52 52 73 00 för att få svar på dina frågor och den information du kan behöva. Du kan alltid också mejla till [email protected] för att få hjälp.