E-handel är en förkortning för "elektronisk handel". Det hänvisar till processen att köpa och sälja produkter och tjänster över internet. Under de senaste åren har den globala pandemin av Covid-19 haft en betydande inverkan på hur företag runt om i världen fungerar. Eftersom människor i de flesta samhällen tvingades tillbringa mer tid hemma på grund av sociala distansåtgärder, skedde en kraftig ökning av onlinehandeln. Detta har utan tvekan varit en stor möjlighet för många entreprenörer att skapa framgångsrika nätbutiker, vilket också lett till en kraftig ökning av köp av webbhosting för kommersiella ändamål.
På den tiden kunde många traditionella företag och onlineföretag snabbt anpassa sig till nya, oväntade trender i onlinemiljön, såsom kontaktlösa leveranser, optimera webbplatser för potentiella kunders mobila enheter och flytta till bättre webbhotell leverantörer som tillåter bredare trafikmöjligheter.
Även om pandemin nu verkar vara nästan helt löst, råder det absolut ingen tvekan om att en betydande ökning av e-handeln med 55% inträffade just under den senaste perioden, och grunden skapades för utvecklingen av nya globala trender inom området. I den här bloggartikeln kommer vi att beröra alla de viktigaste globala e-handelstrenderna under 2023.
De 7 mest betydande e-handelstrenderna 2023
För att vara konkurrenskraftig och kunna överleva i den dynamiska moderna miljön, måste varje enskilt företagsinitiativ för onlineföretag nuförtiden överväga de faktiska trenderna och tillämpa några av dem på sitt initiativ. Här har vi samlat i en lista de som är värda att titta igenom under 2023. Vi hoppas att de är användbara för dig och att de hjälper dig att göra din e-handelsverksamhet ännu mer framgångsrik än den är.
1. Närvaro på flera kanaler
Att bara skapa en webbplats och tillämpa bästa möjliga SEO-praxis är inte tillräckligt för att nå anständig e-handelsframgång nuförtiden. Handlare måste tänka på den övergripande upplevelsen de visar för sina potentiella kunder, inklusive tillhandahållandet av en mängd olika sociala medieplattformar, som Instagram, Facebook, LinkedIn, TikTok och så vidare. Inom marknadsföringsområdet kallas denna trend för "omnikanalmönstret".
Omnikanalmönstret har några funktioner som måste beaktas innan det appliceras. Till exempel, om målgruppen för dina produkter och tjänster består av tonåringar, kommer det att vara liten fördel med att använda LinkedIn eftersom denna plattform är bättre lämpad för att locka användare i en högre åldersgrupp. I ett sådant fall kommer TikTok, Instagram och en videoplattform som YouTube att vara ett ganska bättre val för att presentera fördelarna med dina varor och tjänster för den unga publiken.
2. Mobilvänlighet
År 2023 äger 86.34% av världens befolkning en smartphone. Utan tvekan betyder det att det helt enkelt är absolut nödvändigt att din webbplats är mobilanpassad för att lyckas med e-handel.
Alla produkter och tjänster du erbjuder bör vara tydligt synliga på både datorwebbplatsen och mobilsajten. Och den mobila versionen av din e-butik måste vara lika enkel att använda som den stationära. Om din webbplats fortfarande inte har en bra mobilversion kräver trender under 2023 att du också är mycket uppmärksam på mobilvänligheten på din webbplats.
En bra idé skulle vara att använda WordPress, till exempel, eftersom CMS-plattformar har ett stort utbud av både skrivbords- och mobilvänliga teman. Men att anpassa din skräddarsydda webbplats till mobilvänlighet är naturligtvis också en fördelaktig metod för att möta kraven för de nuvarande trender 2023.
3. Kommunikation med kunder
Att ge fler möjligheter för kunder att kommunicera med dig är också bland de ledande e-handelstrenderna under 2023. De etablerade sätten att göra detta hittills är e-post, biljettsystem, telefonlinjer och livechatt. Att vara redo att svara på kundförfrågningar på sociala nätverk har också varit en högt uppskattad tendens de senaste åren.
Vad som ses som en viktig trend 2023 är tillägget av populära mobilchattplattformar till kommunikationsalternativ, till exempel WhatsApp, Telegram, Viber och andra. För många kunder är dessa alternativ mycket bekväma, och det skulle vara bra att tillfredsställa denna kunds önskemål.
4. Mer personliga erbjudanden
Personliga erbjudanden inom e-handel får kunderna att känna sig speciella och uppskattade. Många av de framgångsrika e-handelsplattformarna erbjuder regelbundet individuella kampanjkoder för nästa köp. Andra ger kunden en gåva vid ett visst antal köp eller vid varje separat köp.
Även om gåvan oftast är i form av ett prov, har det visat sig fungera. Även om den är liten, kan en sådan vänlig gest få en kund att känna sig speciell och uppmuntra dem att göra ett nytt köp av dig i stället för att välja att göra det från konkurrenterna. Det är ingen slump att den individuella upplevelsen är en av de ledande e-handelstrenderna 2023.
5. Erbjuder bästa möjliga pris
Inflationen som har påverkat nästan hela världen de senaste två åren har lett till att många hushåll berövat sig vissa icke-nödvändiga varor och tjänster. Av denna anledning sjönk också varuköpen. För att fortsätta sälja varor och tjänster och inte pressas ut från marknaden har många e-handelshandlare tvingat sig själva att minska sin vinst avsevärt för att hålla sina varor billiga.
Lyckligtvis förväntas denna avvikelse minska under 2023 eftersom inflationen redan sjunker globalt. Trenden med lägre vinster på bekostnad av kundförvärv fortsätter i år. Men visst kommer denna ansträngning att börja löna sig för köpmännen mot slutet av året när inflationen förväntas återgå till normala nivåer.
6. Miljövänliga resurser
Allt fler konsumenter uppmärksammar om de resurser som används av säljare är säkra för miljön. Denna trend förväntas bibehållas och till och med förstärkas under 2023.
Därför skulle det inte vara dåligt att tänka på några miljövänliga förbättringar som kan leda till en bättre offentlig image för ditt kommersiella varumärke. Till exempel, varför försöker du inte byta ut plastförpackningar med 100 % återvinningsbara alternativ? Ett sådant steg kommer inte att vara svårt alls, och det kan leda inte bara till ditt stora individuella bidrag till jordens välbefinnande utan till att attrahera fler kunder för vilka miljöskydd är ett viktigt värde.
7. Lägger till fler betalningsmetoder
Säljare som inte erbjuder en mängd olika betalningsmetoder till sina kunder riskerar att förlora affärer 2023. I slutet av 2025 förväntas, mer än hälften av världens befolkning att använda någon form av e-plånbok, som PayPal, Revolut, GooglePay, ApplePay och andra.
För att kunna tillgodose fler och fler kunders preferenser för betalningssätt vore det bra att fundera på möjligheten att erbjuda betalningsmöjligheter genom alla populära digitala plånböcker 2023.
Avslutningsvis
Att hänga med i alla e-handelstrender under 2023 skulle spela en mycket stor roll för att förbättra ditt onlineföretagsinitiativ. Men någon av dem skulle vara meningslös om din webbplatshastighet är långsam, vilket främst beror på kvaliteten på webbhotellet du använder.
Е-butiker och webbhotell har kommit långt tillsammans. Idag finns det många olika typer av webbhosting tillgängliga för e-handelsföretag. Medan VPS-hosting fungerar perfekt för nästan alla online-återförsäljare, kan delad hosting vara en bra och mycket billigare möjlighet för lokala e-butiker med liten trafik. Tänk på dina behov, och om du känner att du behöver en bättre hostingtjänst till ett rimligt pris, tveka inte att kolla in de aktuella kampanjerna från MissHosting.